måndag, december 05, 2005

Bryssel- och rödkålspaj

Hittade det här receptet i Allt om mat nr 20. Jag ska definitivt testa det som en ny rätt på julbordet. Det verkar som om den inte blir så bra av att frysas in, för de rekommenderar att man gör den dagen innan julafton. Så något resultat får ni inte se förrän då.
Jag drar inte pajdegsreceptet utan räknar med att alla kör sitt gamla beprövade.

Bryssel- och rödkålspaj

Pajdeg
Valfritt eget recept

Fyllning
200g brysselkål
1/4 rödkålshuvud ( 300g)
1 rödlök
2 msk smör
1 msk honung
1 msk kinesisk soja
4 ägg
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
50g riven präst- eller allerumsost

Chévredressing
100g chévreost, kantskuren och mosad
2 dl creme fraiche
1 dl gräddfil
1 hackad vitlöksklyfta
1 tsk honung
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Gör din pajdeg, klä en pajform och grädda skalet.
Koka brysselkålen lätt.
Strimla rödkål och lök och stek i smöret 2-3 min.
Vänd i honung och soja, salta och peppra. Låt svalna.
Lägg brysselkålen och rödkålsblandningen i pajskalet.
Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt och peppar till en äggstanning.
Häll det över grönsakerna och strö över osten.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader, i ca 35 min.
Garnera ev pajen med lite strimlad rödkål och solrosskott.
Rör ihop ingredienserna till dressingen och smaka av med salt och peppar.

Visst låter det gott?
Jag kan nog tänka mig att skippa dressingen till fördel för alla andra röror och tillbehör som finns på julbordet.


Inga kommentarer: