söndag, december 04, 2005

Knäck


Fin knäck (ska enl receptet bli 60, men jag fick ut 80)
1,5 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 msk smör
3/4 dl hackad sötmandel

Blanda smör, grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka tills smeten börjat ändra färg och bli mörkare. Droppa lite smet i ett glas kallt vatten. Häll av vattnet, om smeten går att rulla till en fast kula så är det klart. Låt det koka någon minut längre om du vill ha riktigt hårda knäck.
Blanda i mandeln och klicka ut smeten i knäckformar. Ställ svalt att stelna.

Nu väntar jag bara på att mina ska stelna klart så jag kan se om de blir sådär hårda och goda som jag vill ha dem.

5 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Snälla... har du ett bra recept på fudge. Inte det med marchmallows i.

Anonym sa...

jag har undrat lite över vad som räknas med en tjockbottnad kastrull. jag och en vän försökte göra gräddkola (med lime, visst låter det gott?) och chokladfudge igår, men det blev katastrofalt supermisslyckat. vi tog dock bara vanliga kastruller, funderar lite på om det kan ha gjort någon skillnad?

helena sa...

mamselamsen: inget beprövat, men nån form av fudge blir det i veckan. Går det vägen så lägger jag ut receptet.

lia: jag använder min vanliga stora pastagryta. Vet inte om den är så tjockbottnad. Men det har väl att göra med att det inte ska brännas för lätt kanske?
Vad synd att det inte blev bra. Gräddkola med lime är ju supergott.

anna sa...

Nej men knäck ska ju vara sega och kladdiga, inte stenhårda så plomberna ryker!

helena sa...

därom tvista de lärde. Jag gillar dem bäst hårda. Fast den här laddningen blev en omgång segisar.